12 травня відбувся музейний вебінар, організований Інститутом «Ткума» та Українським освітянським видавничим центром «Оріон» спільно з музеєм «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» і Дніпропетровським національним історичним музеєм ім. Д. І. Яворницького. Цього разу захід був присвячений Міжнародному Дню музеїв, а відтак тема трансляції – "«МУЗЕЙНІ УРОКИ», «НІЧ В МУЗЕЇ»: ДЕ МОЖНА ПРОВОДИТИ ЗАНЯТТЯ З ІСТОРІЇ ДЛЯ УЧНІВ ТА ДОРОСЛИХ" – була обрана невипадково.
У якості спікерів виступили провідні музеологи регіону та вчителі-методисти:
- Єгор Врадій, кандидат історичних наук, заступник директора з наукової роботи музею «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні», Українського інституту вивчення Голокосту «Ткума», член Українсько-Польської комісії експертів підручників історії та географії (м. Дніпро);
- Наталя Діордієва, учитель вищої категорії, учитель-методист, Відмінник освіти України, учитель історії Запорізького багатопрофільного ліцею № 99 (м. Запоріжжя);
- Валерія Лавренко, кандидат історичних наук, заступник директора з наукової роботи Дніпропетровського національного історичного музею імені Дмитра Яворницького (м. Дніпро);
- Ірина Піскарьова, учитель-методист, співавтор підручників історії для 5-7 класів, керівник освітніх програм Українського інституту вивчення Голокосту «Ткума» (м. Дніпро);
- Людмила Сандул, головний зберігач фондів музею «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» (м. Дніпро)
Модерував вебінар д-р Ігор Щупак, кандидат історичних наук, директор Музею «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні», Українського інституту вивчення Голокосту «Ткума», Заслужений працівник освіти України.
У прямому ефірі спікери разом із глядачами – вчителями історії, викладачами, музейними працівниками та широким колом тих, хто любить і цінує музеї – шукали відповіді на низку передусім практичних питань музейної педагогіки: які існують музейні програми для вчителів, а які – для школярів? З якого віку варто розпочинати знайомство із музеєм? Якою є специфіка роботи музейних співробітників з молодшими школярами та дошкільнятами? Як розповідати дітям про трагічні сторінки нашого минулого – Голодомор, Голокост, Другу світову війну, уникаючи потенційно травматичного впливу на психіку дітей? Як зацікавити неісториків історією або що робити уночі у музеї?
Учасники вебінару поділилися власним досвідом використання потенціалу шкільної програми у музейному просторі: це і музейні уроки та тематичні екскурсії з різноманітних історичних тем з подальшою рефлексією, і заняття у фондах зі створення власних міні-експозицій, і «уроки пам’яті» та позакласні заходи, уроки з виховання толерантності. Музейні співробітники практикують також й виїзні екскурсії до сільських шкіл, учні та вчителі яких не мають можливості приїхати до Дніпра.
До речі, зауважимо, що у рамках проекту з Яд Вашем «Вивчення Голокосту в Україні» для формування атмосфери толерантності» у Музеї «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» реалізується програма для учнів сільських шкіл, яка дозволяє покрити частину фінансових витрат на приїзд до Дніпра. Тож шановні вчителі, якщо у вас є потреба приїхати до нашого музею на тематичну екскурсію чи музейний урок – ласкаво просимо! Надсилайте нам заявки, а ми, у свою чергу, спробуємо допомогти.
Адже візит до сучасного Музею це не лише чудова нагода здобути нові знання та враження, але й знайти джерело натхнення для творчості Ваших вихованців у вивченні та осягненні подій минулого.
Не оминули увагою ті культурні та освітні пропозиції, які сучасний музей може надати дорослим. Музей «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» має тривалий досвід організації навчальних курсів на базі музею для курсантів університетів внутрішніх справ, воїнів ЗСУ та Національної гвардії України. Ця тема є надзвичайно важливою, адже з подіями Другої світової війни, Голокосту, Голодомору та іншими трагічними сторінками минулого безпосередньо були пов’язані «люди у формі». Тож дуже важливо говорити з нинішніми та майбутніми захисниками України, правоохоронцями про ті страшні події, про мову ненависті, про звичайних виконавців злочинів ХХ ст. та позитивні винятки з правила періодів «банальності зла» – для того, аби запобігти повторенню тих страшних подій у прийдешньому.
Безумовно обмежений час вебінару не дозволяє відповісти абсолютно на всі запитання. Проте гарантуємо, що жодне з них не залишиться без уваги. Вже найближчим часом на сайті Музею «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» з’являться розгорнуті думки спікерів щодо запитань, поставлених глядачами у чаті.
А поки що нагадуємо, що записи усіх вебінарів, у тому числі музейного, доступні на Youtube-каналі Інституту «Ткума». Приємного перегляду!
http://tkuma.dp.ua./ua/2015-02-17-11-50-31/novosti/2913-muzejnij-vebinar-muzejni-uroki-nich-v-muzeji-de-mozhna-provoditi-zanyattya-z-istoriji-dlya-uchniv-ta-doroslikh#sigProId37b869010e