26–27 січня у Дніпрі проходив Всеукраїнський науково-педагогічний семінар, присвячений Міжнародному Дню пам’яті жертв Голокосту. Освітній захід, учасниками якого стали майже 30 вчителів зі всіх куточків України, було організовано Українським інститутом вивчення Голокосту «Ткума», Музеєм «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» спільно з Міністерством освіти і науки України.
На відкритті семінару виступили д-р Ігор Щупак, керівник освітніх програм Інституту «Ткума» Ірина Піскарьова, кандидат педагогічних наук, завідувачка відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України (Київ) Тетяна Ремех, які побажали учасникам плідної та натхненної праці протягом двох днів освітнього заходу. Протягом першого дня роботи семінару на українських вчителів чекала насичена та цікава програма: керівник науково-музейного відділу Музею «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» д-р Денис Шаталов виступив із лекцією-презентацією, присвяченій особливостям роботи з історичними джерелами про Голокост; д-р Ігор Щупак провів інтерактивне заняття, в якому розповів про українців – Праведників народів світу та рятівників євреїв, яке є більш широким поняттям. Окрему увагу він приділив темі відображення Голокосту в історичній науці та в курсі історії у навчальних закладах України, представивши новітні авторські підручники з історії для школярів. Д-р Тетяна Ремех організувала цікаве практичне заняття, присвячене методам роботи вчителів з джерелами в навчанні старшокласників історичної та громадянської освіти. Учасники семінару отримали можливість самим спробувати себе у ролі учнів та спробувати задавати «правильні» питання до тієї чи іншої теми.
Завершився перший освітній день пізнавальною екскурсією Музеєм «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні», яку провів д-р Шаталов.
Наступного дня на учасників чекали різноманітні форми роботи – практичне заняття з роботи із музейними фондами (провела головний зберігач фондів Музею Голокосту Людмила Сандул); відкрита дискусія «Вивчення історії Другої світової війни та Голокосту в Україні в загальноосвітніх навчальних закладах» та представлення власних педагогічних розробок з викладання теми Голокосту на уроках історії; участь в урочистих заходах до Міжнародного Дня пам’яті жертв Голокосту. Наприкінці семінару учасники отримали офіційні сертифікати.
Пропонуємо Вашій увазі кілька відгуків:
Андрій Магалецький:
«Вивчення історії Голокосту дозволяє зрозуміти трагедію Другої світової війни, яка пов’язує різні народи. Розуміння, а не просто вивчення Другої світової та Голокосту, має донести учням неможливість повторення цього у майбутньому. Цей семінар дозволив суттєво розширити практичні навички роботи з документами та різного роду джерелами. Саме занурення в ті події дозволить зрозуміти явища, які відбувалися, а не просто завчити матеріал».
Катерина Павлушенко:
«У ході семінару я оволоділа новими методиками роботи з джерелами в навчанні історії, дізналась багато нової інформації про історію Голокосту. Історія знищення євреїв під час війни є частиною української історії; у процесі вивчення учні повинні прийти до розуміння, що подібні катастрофи не відбуваються випадково, та що їх можна попередити. Ця тема формує загальнолюдські цінності та почуття співпереживання».
Лілія Авдимирець
«Семінар був дуже пізнавальним: особливо мене зацікавили питання щодо спірності джерел та методи їхнього аналізу та опрацювання, адже вважаю, що робота з документами і джерелами є найефективнішим засобом при викладанні історії Голокосту та Другої світової війни. Пам’ять – це шлях до майбутнього життя в полікультурному суспільстві. «Історія повторюється, тому що її ніхто не слухає» - тож необхідно слухати та пам’ятати».
http://tkuma.dp.ua./ua/obrazovanie/proekti-dlya-uchiteley/2326-vseukrajinskij-seminar-dlya-vchiteliv-do-mizhnarodnogo-dnya-pam-yati-zhertv-golokostu#sigProIde834a41c7e