27 вересня у Міністерстві освіти і науки України відбувся Всеукраїнський семінар для вчителів історії "Викладання історії Другої світової війни та Голокосту: сучасні виклики та можливості", організований Українським інститутом вивчення Голокосту «Ткума» спільно з МОН.
У центрі уваги учасників семінару перебували нові програми з історії, у тому числі питання викладання історії Другої світової війни. Особливої ваги семінару надала участь у ньому заступника Міністра МОН України Павла Хобзея, головного спеціаліста МОН Раїси Євтушенко, проф. Тетяни Ладиченко, проф. Віктора Брехуненка та вчителів ыз усіх регіонів України – від Галичини до Донеччини, Луганщини і Криму.
Павло Хобзей, зокрема, зауважив важливість сучасної реформи освіти і наголосив на особливій ролі історичної освіти, яка формує націю. Його участь у семінарі – чергове свідчення відкритості МОН, намагання почути думки вчителів.
На семінарі було виголошено аргументи стосовно того, в якому класі викладати історію Другу світову війну. Директор Інституту «Ткума» і Музею Голокосту д-р Ігор Щупак підкреслив, що, з одного боку, варто викладати тему Другої світової війни в 10-му класі, бо:
«1) частина питань з програми для 10-го класу перенесена до 9-го класу, тож – вивільнився додатковий час;
2) на думку вчителів (зокрема – учасників семінару), розрив у викладанні передумов ІІ світової війни (у 10 класі) та її початку і подій (в 11-му) створює труднощі, необхідність повторення забутого учнями матеріалу;
3) якщо тема ІІ світової війни викладатиметься в 11-му класі, то на історію України залишається ще менше часу, і він випадає на квітень-травень, коли 11-класники готуються до ЗНО, тож надважливі питання історії України 1991-2017 рр. залишаються осторонь...
4) відповідно до сучасної методології, зокрема – концепції "Тридцятирічної війни" (див. тексти Т.Снайдера, Я.Грицака та ін.), логічно всі події 1914-1945 рр. розглядати в одному курсі (тобто зараз – 10-го класу);
5) головне: ІСТОРІЯ УЩІЛЬНЮЄТЬСЯ; Наполеонівським війнам у викладанні історії в середині ХХ століття приділялося менше уваги, ніж в ХІХ ст.; сьогодні все менше часу залишається на вивчення Другої світової, ніж ще 20-30 років тому, - бо відбуваються нові події, важливі і доленосні. Якщо ж Другу світову викладати в 11-му класі – залишиться менше часу на історію України від 1991-го до сьогодні. Як не зараз, то через певну кількість років все одно Друга світова перейде до 10-го класу, бо накопичуються події новітньої історії.
На семінарі висловились всі вчителі, і всі (крім одного) погодились з аргументами на користь викладання ДСВ у 10-му класі - бо мали аргументи і обговорювати їх! - зазначив д-р Щупак. – А як то воно буде - побачимо. Дуже важливо й те, що П.Хобзей і Р.Євтушенко докладають зараз зусилля на повернення в навчальному плані "втрачених" годин на історію».
http://tkuma.dp.ua./ua/obrazovanie/proekti-dlya-uchiteley/1699-seminar-dlya-vchiteliv-istoriji-vikladannya-istoriji-drugoji-svitovoji-vijni-ta-golokostu-suchasni-vikliki-ta-mozhlivosti#sigProId67fc137b35